Apakah perbezaan antara SATA SSD dan nVMe) M2 SSD? Kedua-duanya mempunyai kelajuan yang sama tetapi jenis M2 adalah lebih mahal.


Jawapan 1:

Antaramuka SATA muncul pada kira-kira 560 MB / s sama ada M.2, eSATA, atau kabel SATA biasa yang berjalan ke motherboard.

NVMe adalah antara muka PCIe langsung yang mengambil kesempatan daripada jalur lebar yang lebih besar. PCIe 3.0 x2 menggunakan dua lorong PCIe dan mendahului sekitar 1950 MB / s, manakala peranti PCIe 3.0 x4 menggunakan empat lorong dan boleh mengekalkan sehingga 3500 + MB / s pemindahan.


Jawapan 2:

Saya fikir anda mendapat sedikit keliru di sini. SATA dan M.2 adalah jenis sambungan fizikal ke papan induk untuk peranti storan. Pemacu bersambung SATA menggunakan protokol SATA untuk berkomunikasi dengan pengawal. Penyimpanan yang disambungkan melalui penyambung M.2 sama ada boleh menggunakan protokol SATA untuk berkomunikasi dengan pengawal SATA atau menggunakan NVMe untuk bersambung dengan komputer melalui PCIe.

Pemacu yang menyambungkan ke komputer melalui pengawal SATA mempunyai bandwidth maksimum sebanyak 6 gigabit sesaat disambungkan melalui protokol SATA III. Had jalur lebar ini digunakan untuk semua storan sama ada ia menggunakan slot m.2 atau kabel SATA. Dalam amalan, pemacu SATA III terhad kepada sekitar 545 megabait sesaat jalur lebar sebenar. SSD yang menggunakan protokol SATA III pada umumnya adalah sekitar harga yang sama tidak kira format pemacu yang digunakan (SATA atau M.2).

Pemacu yang menyambungkan ke komputer melalui antara muka NVMe adalah terhad kepada jalur lebar yang disediakan oleh lorong PCIe yang digunakan. Pemacu SSD seperti siri Samsung 9x0 dan siri Intel 660p menggunakan sehingga 4 lorong PCIe gen 3 untuk mencapai sehingga 3.94 gigabait sesaum jalur lebar. Dalam praktiknya pemacu NVMe biasanya max maksima sekitar 3.7 gigabait sesaat jika pengawal SSD dapat mengendalikannya. Pemacu NVMe biasanya sekitar dua kali harga setiap gigabait berbanding dengan SSD SATA.

Dengan kata lain, SATA III SSD adalah harga yang sama sama ada mereka menggunakan sambungan SATA atau sambungan M.2 dan mampu prestasi yang sama menggunakan sama ada sambungan. Pemacu NVMe menggunakan lorong PCIe untuk menyediakan lebih lebar jalur dan prestasi berbanding SATA III SSD tetapi lebih mahal setiap gigabyte.


Jawapan 3:

SATA adalah antara port dan antara muka bas dan dengan itu mewujudkan kekeliruan.

Pemacu cakera keras dan SSD yang mempunyai faktor bentuk yang sama menyambung kepada port sata pada motherboard yang kemudian berjalan melalui bas sata ke motherboard.

Untuk beberapa tahun kebelakangan ini terdapat juga pelabuhan M2. Tergantung pada papan, pelabuhan M2 boleh sama ada dalam bus SATA ATAU bas pci-e (biasanya lorong x4).

Oleh itu, terdapat 3 jenis SSD yang biasa: 1) SSD yang serupa dengan saiz dan bentuk kepada 2.5 "cakera keras, dan ia mempunyai port sata2) Cip SS2 M2 SATA yang menggunakan bus SATA3) M2 NVMe SSDsNot seperti yang biasa digunakan Akan tetapi diperhatikan ada juga kad SSD yang masuk ke port pci-e

Dalam spesifikasi pemacu nVMe jauh lebih cepat daripada pemacu SATA. Maksimum SATA keluar pada 6gbps atau 750 MBps (8 megabit per saat = 1 megaByte sesaat). Pci-e X4 (apa yang digunakan NVMe drive) maxes out pada 4 GBps.Sementara persepsi manusia dunia nyata boleh menjadi marginal antara mengatakan M.2 SATA Samsung 860 EVO dan NVMe 960/970 Evo, tetapi jika anda menjalankan crystaldisk atau tanda tunjuk anda akan melihat bahawa cakera itu melebihi bas maksimum SATA.

Satu bonus sampingan yang sangat ketara yang saya perhatikan apabila saya mendapat pemacu NVMe saya adalah bagaimana pemindahan fail yang lebih cepat adalah antara SSD dan HDD. Ini kerana sebelum mereka berada di bas SATA dan kini mereka berasingan.