Apakah perbezaan antara Upanishad dan agama Veda?


Jawapan 1:

Agama Vedic ialah Sanatana Dharma

Bagaimanapun, kerana penyesuaian sosial kami, sebaik sahaja kita memikirkan agama, kita memikirkan orang yang menubuhkannya, kita memikirkan buku utamanya, kita memikirkan bentuk Tuhan yang disebarkan olehnya. Pengertian ini lebih dekat dengan agama yang dilembagakan. Dan Vedic atau Sanatana Dharma atau Hindu Dharma bukanlah agama yang dilembagakan. Ia menunjukkan cara hidup orang yang hidup dalam era veda.

Oleh itu, marilah kita mengetepikan bahagian 'Agama' dan cuba memahami apa hubungan antara Veda dan Upanishad.

Saya telah cuba untuk mengambil kesimpulan rohani dari kajian Vedas dan Vedanta terutamanya dengan tujuan untuk mencari jawapan kepada soalan-soalan teras (siapa saya ?, apa itu 'Diri'? Apakah Tujuan Kehidupan Manusia? . Saya telah berusaha untuk terus berjaga-jaga terhadap kemungkinan pengaruh minda saya dikondisikan akibat dari saya dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga Hindu.

selamat tinggal

Veda tidak bermaksud menjadi nama buku tertentu. Sebaliknya, ia merujuk kepada kesusasteraan zaman tertentu yang memanjangkan masa yang panjang.

Berdasarkan umur, bahasa, budaya dan perkara, kita boleh mengklasifikasikan kesusasteraan ini ke dalam empat kumpulan yang berlainan: Samhitas, Brahmans, Aaryanks dan Upanishads.

Empat Samhitas adalah: Rg Veda, Sama-Veda, Yajur-Veda dan Atharva-Veda.

  • Rg-Veda membincangkan doa-doa dewa yang mengetuai kuasa-kuasa alam iaitu Agni, Varuna, Surya, Indra dan lain-lain. Selain itu, ia bercakap tentang Budaya Aryan. Samada-Veda pula memberi jalan, melodi untuk menyanyikan stanza Rg-Veda.Yajur-Veda menunjukkan urutan stanza yang akan digunakan dalam melaksanakan pelbagai pengorbanan agama. Anarva-Veda memperkatakan mantra dan mantra yang menarik kepada dunia iblis, dan mengagumkan dengan gagasan tentang ilmu sihir.

Oleh itu, hampir tidak ada apa-apa dalam Samhitas yang boleh berguna untuk membingkai suatu gambaran pemahaman rohani. Walau bagaimanapun, Sesetengah petunjuk mengenai kewujudan di luar kematian dan Atman didapati tetapi mereka tidak mencukupi untuk membangunkan teori.

Yang seterusnya adalah Brahmans. Setiap Samhita mempunyai Brahman. Brahmans berurusan dengan menjelaskan pentingnya upacara upacara dan pengorbanan.

Aaranyakas berurusan dengan falsafah untuk orang tua yang bersara ke hutan. Ini adalah untuk memudahkan mereka dalam hutan di mana ia tidak mungkin untuk melaksanakan pengorbanan agama dalam upacara ritual dan ritual.

Jadi, di sini kita mendapat beberapa falsafah rohani. Walau bagaimanapun, ia mungkin tidak menjadi kepentingan praktikal untuk manusia duniawi biasa.

Sekarang marilah kita faham apa yang dimaksudkan dengan Vedanta?

Ia menjadi dua kumpulan. Purva Mimansa dan Uttara Mimansa.

  • Purva Mimansa menjelaskan penjelasan ayat-ayat yang digunakan untuk pelbagai pengorbanan. Uttar Mimansa berurusan dengan pengetahuan rohani kesusasteraan veda dan kita dapat mengetahui pengetahuan tentang Atman, Brahman, Cosmos dan hubungannya dengan lelaki itu. Ia mempunyai tiga aliran iaitu Upanishad, Brahma Sutras dan theBhagvad Gita

Upanishad

Ia adalah di Upanishad yang kita dapati falsafah rohani. Berbeza dengan Veda Samhitas dan Brahmans di mana prestasi pengorbanan adalah penting, upanishad tidak memerlukan pelaksanaan apa-apa tindakan tetapi hanya membincangkan kebenaran dan realitas utama, pengetahuan yang membebaskan seorang lelaki.

Setiap Samhita mempunyai satu atau lebih Upanishad yang dilampirkan dengan Sakha. Upanishad sebahagian besarnya membincangkan idea Brahman.

Brahma Sutras.

Di sini, kita dapati pembentangan secara sistematik tentang pengetahuan rohani yang disediakan di Upnishads dan Bhagvad Gita. Oleh itu, jika kita percaya pada cabang Vedanta yang berkembang, dapat menjadi Brahma Sutra atas Bhagvad Gita). Malangnya, kita tidak mempunyai Brahma-sutra asli oleh Rishi Badrayana. Apa yang kita ada ialah bhashya Adi Sankara pada Brahma Sutra.

Bhagvad Gita

Terbaru dalam garis kesusasteraan Vedanta adalah Bhagvad Gita berurusan dengan Sankhya dan empat bentuk Yoga misalnya, Gyaan, Bhakti, Karma dan Raja Yoga untuk mencapai Emansipasi.

Oleh kerana setiap komponen melengkapi sebahagian lagi kesusasteraan Veda, terdapat Patanjali Yoga Sutras, dengan cara menyajikan aspek praktis yoga, memuji teori yoga yang ditetapkan dalam Bhavad Gita.

Mungkin ada sebab yang sangat menakjubkan di balik orang-orang yang sangat intelektual yang melepaskan kehidupan agama dan ritualistik veda dan melarikan diri ke hutan dan merenungkan realiti rohani.

Dalam banyak keadaan, kita mendapati bahawa Risis Upanishad telah dibentangkan, atau sebaliknya mereka telah membincangkan pelbagai argumen atau kemungkinan dan tidak menubuhkan falsafah rohani yang 'baik untuk semua'. Oleh itu, secara tidak langsung Upanishad, mendorong pencari untuk mengukir laluan mereka sendiri untuk membangkitkan dan merealisasikannya.

Pemahaman saya di atas, boleh dikelirukan dengan banyak sebab:

  • Ia dikatakan "untuk memahami Vedanta, seseorang itu mestilah Yogi .." jadi saya tidak boleh menjadi yogi .. (tetapi jika saya sudah 'Yogi' tidak ada keperluan untuk mengambil usaha ini ..) Sastra Vedic berada dalam bahasa Sanskrit; dibentangkan dalam Sutra yang dipeluwap: Saya cukup buta huruf dalam hal ini.Bahan rekod kronologi: Sulit untuk memastikan apa yang boleh menjadi versi yang lebih berkembang. Ini amat sukar kerana nama-nama yang sama (atau penamaan) Risis. Kehilangan beberapa Upanishad: Memimpin kepada kekurangan konsistensi apabila seseorang cuba untuk merancang teori lengkap. Penapisan kitab suci atas pelbagai sebab misalnya, menerbitkan ciptaan sendiri di bawah nama Risi yang terkenal, Altering, memadamkan kata-kata atau memerintahkan untuk menyimpan rahsia-rahsia di dalam pengganti sendiri. Melindungi rahasia dari pergi ke tangan yang salah. Sedangkan untuk menghina keunggulan sebenar falsafah Veda.

Dikongsi dengan permintaan kawan saya yang dipelajari untuk melengkapi pemahaman saya dan membetulkan saya di mana saya salah. Saya seorang pencari dan terbuka untuk mengkaji semula dan menyemak semula.

(Diambil dari salah satu blog saya di laman web pokok bercakap)


Jawapan 2:

Satu perbezaan ???????????????

Veda (Riks) adalah suara dalaman Tuhan yang mengarahkan umat manusia untuk mencari bantuan dari Tuhan unsur-unsurnya. Dapatkan bantuan yang baik untuk kehidupan duniawi melalui pujian dan persembahan. Ia adalah sebahagian daripada Para Vidhya - Pengetahuan Rendah. Ia tergolong dalam masa-masa awal peradaban Indus velly

Upaniseds adalah perbincangan antara Masters yang direalisasikan dan murid-murid mereka mengenai ciptaan ilahi. Ia tergolong dalam sekolah-sekolah pembelajaran, dataran sungai Gangga. Sebelum Vyasa menyusun Vadas dan Upanishad ke empat Vedas.

Kedua-dua Vedas dan Uanishads kepunyaan pengetahuan yang lebih rendah, para vidhya.

Pengetahuan yang berkaitan dengan kesedaran diri sahaja adalah kebijaksanaan yang lebih tinggi atau Apara Vidhya.

"Adhwita Dharsanan Jnanam"

Melihat kesatuan atau diri sendiri adalah kebijaksanaan yang lebih tinggi.


Jawapan 3:

Upanishad dan Vedanta adalah satu dan yang sama. Sila ambil perhatian Vedanta bukan agama. Ini adalah falsafah kehidupan yang terperinci dan ia mendefinisikan dengan jelas rasional utama di sebalik cara kehidupan terpaksa hidup. Bahagian agama ditemui di Yajur Veda bersama dengan puranas. Vedanta adalah untuk cendekiawan dan laluan keagamaan untuk orang lain untuk memahami cara hidup agar membolehkan mereka mencari moksha.