Apakah perbezaan antara ujian aktif dan ujian pasif dalam ujian perisian?


Jawapan 1:

Terdapat banyak cara untuk melaksanakan ujian perisian. Walau bagaimanapun, kami mungkin menguji produk perisian dengan membuat atau tanpa membuat interaksi dengannya. Konsep ujian aktif dan pasif didasarkan pada fakta yang sama berinteraksi atau tidak ada interaksi dengan produk perisian untuk menilainya.

Ujian Aktif

Ini adalah teknik ujian, di mana seorang penguji secara amnya berinteraksi dan secara langsung menjalankan aktiviti ujian ke atas produk perisian untuk memeriksanya. Secara amnya, penguji memberi produk perisian dengan data input ujian, dan menganalisis hasilnya, disediakan atau ditunjukkan oleh sistem perisian.

Dalam teknik ini, penguji bermula dengan model mental produk perisian, yang secara beransur-ansur berkembang dan dipertingkatkan semasa melakukan interaksi yang konsisten dengan perisian.

Kerja asas teknik pengujian aktif dapat dilihat melalui langkah-langkah berikut:

  • Dengan pelaksanaan masing-masing dan setiap aktiviti ujian, model diperiksa untuk memeriksa sama ada keperluan pelanggan dipenuhi atau tidak. Berdasarkan keputusan peperiksaan tersebut di atas, satu daripada kesimpulan berikut boleh dipertimbangkan. Model sedang memenuhi keperluan yang ditetapkan. Model perlu disesuaikan.Ada masalah dalam produk perisian.Konsisten berputar dengan penggunaan aktif otak melalui proses ujian menghasilkan idea-idea baru, data ujian, kes ujian untuk memenuhi keperluan.Sementara itu, semasa kemajuan proses, penguji, dengan tumpuan yang konsisten pada objektif yang dicapai dapat mengingatkan titik-titik atau hal-hal penting, yang dapat digunakan pada tahap selanjutnya atau dapat diikuti untuk mencari dan mengenali masalah dan masalah dalam produk perangkat lunak.

Ujian pasif

Metodologi ujian ini hanya bertentangan dengan ujian aktif. Dalam teknik ini, penguji tidak dapat berinteraksi dengan produk perisian, dan menilainya hanya dengan memerhati dan memantau kerja sistem. Tiada data ujian yang digunakan untuk menguji produk perisian.

Ujian pasif biasanya dijalankan oleh pasukan ujian di mana mereka hanya belajar dan mengikuti skrip untuk mendapatkan butiran tentang produk perisian. Mereka hanya melalui skrip ujian untuk memeriksa prosedur, yang dipertimbangkan untuk menjalankan ujian seperti bagaimana ujian akan dilakukan, apa yang akan diuji, dan banyak perkara seperti itu. Ini memberikan wawasan tentang potensi proses ujian, untuk menilai produk perisian.

Oleh kerana tidak menggunakan otak oleh penguji, dan hanya membuat keputusan berdasarkan kajian, ia dipanggil sebagai ujian pasif. Ia boleh dijalankan secara manual atau melalui automasi. Kes ujian automatik membuat penguji sedar tentang kerja yang lalu, yang mungkin terbukti berguna. Lebih-lebih lagi, automasi untuk ujian pasif boleh menjana lebih banyak masa lapang untuk ujian aktif, jika dilaksanakan dengan baik sebaliknya mungkin mempunyai hasil negatif atau terdegradasi.

Sumber: professionalqa


Jawapan 2:

Hi Dong,

Terdapat pelbagai jenis strategi ujian yang digunakan oleh syarikat ujian perisian terkemuka. Kami berbincang di sini mengenai ujian aktif dan pasif yang sedang dilakukan baru-baru ini.

Ujian Aktif: -

Ujian aktif ialah ujian sebenar yang dilakukan semasa fasa pembangunan dan sebelum pelepasan tertentu. Semasa ujian ini, semua proses dan teknik ujian tertentu digunakan untuk mengesahkan produk perisian. Penguji menggunakan untuk berinteraksi dengan produk perisian, mencipta data ujian dan menganalisis hasil selepas menyediakan data ujian.

Gunakan kes-kes ujian aktif untuk mengesahkan keperluan klien. Dalam bahasa yang mudah, ia adalah jenis ujian, yang kita gunakan untuk melakukan setiap hari untuk pecut atau lelaran tertentu.

Ujian pasif: - Ujian mudah ialah ujian di mana tester membuat kajian kes bagi setiap modul berkenaan fungsi untuk membuat keputusan untuk penambahbaikan seterusnya dan pelaksanaan untuk produk perisian.

Ujian ini dilakukan tanpa sebarang interaksi dengan produk perisian dan penguji tidak menyediakan sebarang data ujian yang membuatnya berbeza dari ujian aktif. Semasa ujian ini, penguji hanya menganalisis hasil produk perisian masa lalu untuk membuat beberapa jenis keputusan.

Di bawah adalah kaedah yang digunakan untuk mencapai ujian ini:

1. Hasil ujian skrip ujian automatik yang digunakan untuk menguji produk perisian. Dengan mengkaji skrip ujian automatik, penguji dapat memperoleh maklumat tentang sistem. Ia membantu mengetahui bagaimana ujian dijalankan, apa yang diuji, dan sebagainya

2. Menguji hasil ujian dalam sejarah sistem pengurusan kes Ujian juga akan membantu membuat keputusan mengenai kerja produk perisian.

Ujian pasif adalah kajian kes mengenai fungsi produk. Keputusan ujian ini boleh menjadi manual serta boleh skrip automatik juga.

Salam, Anand


Jawapan 3:

Ujian pasif adalah teknik pengujian perisian yang memerhatikan sistem tanpa interaksi. Sebaliknya, ujian aktif melibatkan interaksi dengan sistem. Ujian dalam litar (ICT) adalah contoh ujian kotak putih di mana siasatan elektrik menguji papan litar bercetak (PCB) yang dihuni, memeriksa seluar pendek, membuka, rintangan, kapasitans dan kuantiti asas lain yang akan menunjukkan sama ada pemasangan itu betul direka bentuk.

Untuk maklumat lanjut, lawati sini: perkhidmatan pemeriksaan kualiti